söndag 3 maj 2009

Yra höns


Förstår verkligen vad uttrycket betyder! Att två höns kan vara så knäppa, förvirrade & helt vimsiga trodde jag aldrig. Inser dock att det med största sannolikhet är vi som inte fattar höns alls. 2 ägg lades av Katrin som började ruva. Jag ska ligga där kacklade Plommon & smet upp i redet när Katrin tog en snabb fika. 3 ägg i redet som Katrin ruvade. Nästa dag samma historia men då vägrade Plommon att flytta sig ut redet varpå Katrin försökte lägga sig där också på trekvarts. Ner med rede 2 på golvet & i med de 2 fuskäggen vi har. Vad e de undrade Plommon & gick dit för att undersöka. 4 ägg i redet som Katrin snabbt åter tog i besiktning. Eftersom deras ägg är olika varandra kan jag bestämt säga att det är 2 Katrin ägg & 2 Plommon ägg. Äggröra!!!

Ringde Leif som är genbanksansvarig för att få tips & råd. Mycket förstående & tålmodig herre må jag säga men han kanske är van vid yra höns ägare :) Vi hade gjort rätt som lockat ut Plommon i Katrins rede, av samtalet framgick inte om det kanske var allt som var rätt :))) Han liknade flickorna med 2 tjejer på disco som måste gå på toa tillsammans :) Hur som, följde hans förslag att sätta som en liten bur runt redet. Fram med kompostgaller (vad skulle man göra utan dem?)Vi ställde in mat & vatten & inbillade oss att allt nu skulle vara frid & fröjd. Katrin låg så ömt på äggen i morse, jag fick en liten tår i ögonvrån över hennes modersinstinkt. Helt plötsligt blir det ett himla liv på Ruvbert, vad står på?! Katrin har fluggit ut ur vår uppfinning & befinner sig med Plommon på gårdsplan. Han ryter åt henne, flaxar med vingen för att försöka styra in henne igen. Katrin blir tossig, blåser upp sig fäller ut vingarna & låter som varulv! Ruvbert försöker då göra henne döv genom ett ihållande galande rakt i hennes öra. Ingen effekt. Efter att tagit sig ett uppfriskande sandbad i lugn & ro vänder Katrin åter till sitt rede med 4 ägg. Nu har vi lagt tak över buren så hon inte kan flyga ut, tänk isoleringscell :) Efter all denna drama så skulle jag tro att slutscenen blir att vi efter c:a 23 dygn tar bort 4 ägg som inte velat lämna ifrån sig 4 kycklingar eller ens 1 (: Nu ska vi vara positiva; vi vet hur vi ska göra nästa gång tack vare samtal med Leif :)

4 kommentarer:

Koola Viola sa...

*skrattar* Vilken härlig röra det låter som :o)
*skrattar lite till*

Inga sa...

Röra är bara förnamnet! Du som erfaren; vad i herrans namn håller de på med?! jag har lånat ut hönsbibeln, så kan du slå upp vad "morrar som varulv" betyder :)

Åsa Ö: sa...

Nu vet jag varifrån ordspråket "Yra som höns" kommer.....

Upplagd sa...

...jag har nog inte tid att skaffa höns den här sommaren...
Hittade inget i bibeln!
P&K