lördag 20 februari 2010

Nya brudar


Först funkar ingenting, ingenting, ingenting osv osv men sen helt plötsligt har man världens flax & får köpa 4 vuxna höns som bor cirka halvtimme bort. Otroligt. Tack snälla Dixibelle!!!! Ett verkligt bra ställe att leta på gällande att hitta höns & få upplysningar är Alternativ.nu. Jag har fått köpa 3 brahmor & 1 brahma/favorelle som heter Rut. Jag har ju haft en aussie som heter Rut så det finns hopp att jag kan komma att komma ihåg namnet :-) På bilden är Rut den bakre hönan, den med skägg :-) Vi hämtade dem igår kväll när det var mörkt men att sätta ihop hönsen på dagen gick väl så där bra. Den äldsta brahaman, Ophelia, tyckte att det bara var & flytta in & bli Big Mama. Ok sa Emma men Bettan blev riktigt förbannad...minst sagt & fullt slagsmål med blodspillan bröt ut. Bettan är ju döpt efter drottning Elisabeth så hon tror nog att hon är lite förmer än andra. Har delat av igen så töserna förhoppningsvis kan komma till vapenvila. Jag menar riktig vapenvila & inte någon Mellanöstern variant. För att visa att Ophelia är supercool var hon gullig & la ett ägg i sin hage. Duktig tös!
Men var är nu Cloetta & Marabou i allt detta undrar observant läsare. Jag har en ny kompis som har varit här några gånger för att umgås med alpackapojkarna. Det är så vansinnigt bra för hon heter också Inga, låter väldigt kul när man ringer henne. Luren lyfts & hon säger Inga & då svarar jag Inga :-) Hur som, vi har inget jätte hönshus & vi har stora höns. Inga har bara en tupp & en höna så hon tyckter det var toppen att få ett par till för att inte tala om hur lycklig hennes tupp Gudmund är :-))) Snart är mao lyckan total om bara Bettan & Ophelia kan komma att acceptera varandra.......kanske har de något gemensammt intresse....att sticka är ju väldigt inne.....kanske bakning, goa kakor av färska ägg. "vadar genom snön för att genast försöka snacka ihop dem"


5 kommentarer:

Koola Viola sa...

Vad häftigt med korsningen Brahma/Faverolle! En bumlig brahma med skägg menar jag. Helkul :o)

Och grattis till fynden! :o)

Göran sa...

Jag blir bara godissugen när jag läser om dina höns. Marabou & Cloetta, vilka festliga namn.
Jag som inte har en endaste chokladbit hemma och är insnöad;-)

Upplagd sa...

Grattis min Inga. så härligt att hitta precis i närheten. Snacka om tur. Och nu har du höns med päls på benen och skägg, vad blir det nästa gång? Pälskantad kam?
Jag kommer och kollar så fort det blir farbart...

Ancan sa...

Grattis till fina, nya hönor!
Förstår fortfarande inte vad det är för magiskt med höns.
Man blir helt varm i magen av att titta på dom, mätt i magen av deras goda ägg, och fnittrig i magen av deras tokiga ideer o lösningar emellanåt - JO jag förstår nog vart det magiska ligger :)

-Hönsmammann- sa...

Vilka fina damer du fått tag på!

Hoppas att de kommer bättre överens när de lärt känna varandra.

Håller med dig om att Alternativ.nu är ett bra ställe att hitta höns på.