lördag 21 februari 2009

Vilken överaskning


Titta vad som kom med posten! Lite ull från Yanays hals. Känslan är som bubblor i hjärtat för att det är en av våra pojkars ull. Känlsan av ullen är helt annorlunda än fårull. Torr, supermjuk, lite krusig & doftar gott.
Tänk om jag kanske i framtiden kommer att kunna sticka ett par sockor eller vad vet jag med hjälp av pojkarna. Ska man kanske ta lite ull från bägge så att man har en ljus & en mörk socka? Vilka angenäma bekymmer :)
Vi har beställt hem nät & pålar så att åtminstone hagen vid pojkarnas bostad ska vara klar i maj. Väntar otåligt på att marken ska tina lite så vi kan sätta fart.
Riktigt kall vinter har det varit i år, så mysigt att kura upp sig i soffan framför kakelugnen på kvällarna.
Har dåligt samvete för de älskvärda, deras vintergård ligger helt i norr, inte enda solstråle når fram. Det måste verkligen åtgärdas innan nästa vinter! Vi har bott här sedan november....törs jag släppa ut dem....tänl om höken kommer.......kommer de att gå in på kvällen innan det blir mörkt.......
Ryser av oro för att något ska hända våra 3 rara höns.

4 kommentarer:

Upplagd sa...

Åh min Inga,
...let´s "stick" together!
Alltså av alpisullen...
Du ska få känna på härvan jag fick - ska inte göra nåt förrän du fått känna!

Lise-Lotte sa...

Men OJ här händer det roliga saker, har du skaffat dig alpackor nu?Måste bara få GRATULERA dig i så fall och önska dig lycka till med dessa underbara djur.Du har gjort ett bra val,dom är bara sååå fantastiska.

Anonym sa...

Hej Inga!
Ja, visst är ullen fin! När du sen får se sadelullen kommer du att upptäcka att den är ännu finare... Resultatet av blodprovet (och anledningen till att du fick lite hals-ull!) visade att varken Yanay eller Kiñay hade några antikroppar av blåtunga före vaccinationen vilket naturligtvis var väldigt glädjande. Det betyder alltså att de aldrig blivit konfronterade med något virusspridande svidknott. Och nu är de skyddade ca ett år framåt.

Nu måste du ju lära dig att spinna - eller kan du det kanske? Höjden av lycka är att sticka något fint av garn man spunnit själv av ullen från egna alpackor... Tidlösa Eva kanske kan hjälpa dig!

Pågarna ser fram emot att träffa de älskvärda!

Inga sa...

Visst är det alpackor på gång Lise-lotte. 2 pojkar från Ann Marie :)

Vad härligt Ann Marie att pojkarna är friska som små skånska mörtar :)Spinna?! Fanns det inte en gammal schlager om en spinnrock.....den kanske jag möjligen kan lära mig :) Jag får luska om jag kan hitta någon som både kan sjunga en gammal spinn sång & spinna ull...utmaning troligen :)